A váll reumás problémái

A váll fájdalmak lehetséges okai:

A vállunkkal tudjuk a legtöbb mozgást végezni, és talán a legbonyolultabb ízületünk. A széles mozgásskála miatt ebben az ízületben a leggyakoribb a ficam. A váll mozgásait számos izom, ezek ina, nyálkatömlők (burzák) teszik lehetővé. Az izmok inai szorosan összenőve az ízületi tokkal, köpenyszerűen veszik körül az ízületet.
Ezeket azért fontos tudni, mert a legtöbb váll fájdalmat ezeknek a lágyrészeknek az elváltozásai okozzák. Ilyen például:

imageA heveny nyálkatömlő gyulladás (burzitis acuta, burzitis calcarea)
Általában hirtelen kezdődő, heves váll fájdalom, gyakran duzzanattal. Minden mozdulat igen fájdalmas. Rtg felvételen gyakran látható mész árnyék a burzában.

A középkorúak betegsége az inak, a rotátor köpeny sérülése (video) és a biceps ín begyulladása (bicipitis)

Befagyott váll (adhezív kapszulitisz)
Kétféle módon szokott kialakulni: a heveny gyulladás krónikussá válik, és nagy fájdalom mellett egyre jobban beszűkülnek a mozgások. A másik verzió: szinte észrevétlenül kezd beszűkülni a vállmozgás, és csak az akadályozott mozgás és az éjszakai fájdalom „hozza el a beteget az orvoshoz”. Mindkét esetben az ízületi tok bezsugorodásáról van szó, mely a váll ízület minden irányban való nagyfokú beszűkülésével jár (video).

Nyaki idegzsába is okozhat váll fájdalmat, de ilyenkor szabad a váll mozgása.

Angina pectoris, sőt szív infarktus is oka lehet a váll fájdalomnak.

image

Mindez érthetőbb a váll anatómiájának 3 dimenziós képeit látva a blausen.com animációs médiatárából (klikkeljen a képre). A weboldal biztonságos.