Az oszteoporózis (csontritkulás)

kialakulása, kezelése és megelőzése

Az oszteoporózis (csontritkulás)

A csontritkulás a korral előrehaladó betegség, mely elsősorban a menopauzában lévő nőket érinti, de 70 év felett mindkét nemet. Felbomlik az egyensúly: kevesebb új csont képződik, mint amennyi lebomlik, vagy maga a csont lebontás gyorsul fel, illetve a kettő együtt is jelentkezhet. A mennyiségében és minőségében károsodott csont szilárdsága és rugalmassága csökken: törékennyé válik, és kis erőbehatásra el is törik.

Nőknél, a menopauza időszakában az ösztrogénszint csökkenése a csontvesztéshez vezető fő ok. Csak zárójelben jegyzem meg, hogy férfiaknál lassúbb, elhúzódó a nemi hormonszint csökkenés, ezért 10-15 évvel később fejlődik ki a csontritkulás.

Tekintsük át az oszteoporozis kialakulásának legfontosabb rizikó faktorait:

• A női nem
  • Kis ütésre bekövetkező törés a kórtörténetben
  • Családban (főleg anyai ágon) csonttörés pl. combnyaktörés
  • Sovány, filigrán („törékeny”) alkat
  • Korai menopauza
  • Fehér rassz
  • A testtömeg több mint 10%-ának elvesztése
  • Bizonyos anyagcsere betegségek, pl. pajzsmirigy túlműködés
  • Krónikus vese és máj betegség
  • Alultápláltság, felszívódási zavar
  • Bizonyos gyógyszerek, pl.: szteroid, véralvadásgátlók, citosztatikumok
  • Alkohol, dohányzás
  • Immobilizáció

imageA gerincet alkotó csigolyatestek és a hosszú csöves csontok végrészei főleg szivacsos csontot tartalmaznak. Mivel a csontvesztés itt a leggyorsabb, oszteoporózis következtében a csigolyákon, a csuklón és a csípőtájon következik be leggyakrabban a törés.

Az oszteoporózis eleinte tünet és panaszmentes kórfolyamat, ezért is szokták a néma vagy lappangó kórnak nevezni. Gyakran csak a kis traumára bekövetkező csonttörés hívja fel a betegségre a figyelmet.

A gerinc csigolyáiban történő csontvesztés külön figyelmet érdemel, mert a test alaki változásaiban döntő szerepe van.

imageAz esetek 30%-ában fájdalom nélkül csökkenhet egy vagy több csigolya magassága.

A has elődomborodik „golyó has” alakul ki. Végül a bordakosár belesüllyed a medencébe. Ez már legalább 10 cm magasság csökkenést jelent.

Nagyon fontos: ez az évekig tünetmentesen zajló, fájdalmas, hosszan tartó, mind a betegre, mind a családra, egészségügyre, társadalomra és gazdaságra hatalmas terheket rovó betegség sok esetben megelőzhető, időben felismerve, gyógyszeres és nem gyógyszeres úton eredményesen kezelhető, illetve a folyamat lassítható, megállítható!

Lehet-e megelőzni, és hogyan lehet gyógyítani a csontritkulást?

Az egészséges életmód nagymértékben elősegíti a szilárd csontozat kialakulását. A gyors csontfejlődés első szakasza 2 éves korig tart, a második szakasz a serdülőkor. Ilyenkor, de az élet minden szakaszában fokozottan kell ügyelni a megfelelő mennyiségű kalcium és fehérje dús étrendre, a fizikai aktivitásra, a D vitamin bevitelre (napfény).